Naučil som sa. Ale rozumiem tomu?
Toto je otázka, ktorá by mala neustále bežať v pozadí mysle každého študenta. Je nevyhnutné dostať túto kľúčovú otázku do podvedomia študentov čím skôr, inak si až prineskoro uvedomia, že bez skutočného porozumenia ostávajú vedomosti v hlave len na veľmi krátku dobu. Častokrát len do termínu písomky či ústneho skúšania. Nie je to škoda? Stredoškoláci strávia v škole denne 6-7 hodín. Koľko z tohto času je ale skutočným učením? A koľko z tohto času tvorí len “prípravu” na učenie po návrate domov. Problém spočíva v nedostatku porozumenia, ktoré núti sedieť nad knihami aj po návrate domov a následné používane neefektívnych študijných metód, celý proces predĺžia ešte viac.
Tvrdenie, že čím dlhšie študujem, tým budem učebnú látku ovládať lepšie nie je pravdivé. Proces učenia vieme rozdeliť na tri časti. Prvým, častokrát zanedbaným krokom je porozumenie učebnej látky. Nasledujúci krok je štúdium, teda proces zapamätávania a nadobúdania vedomostí. Posledným, no nie menej dôležitým je precvičovanie naučeného na praktických úlohách. Každý krok má v procese učenia sa svoje miesto. Poradie je dôležité a má svoj význam.
Problém je, že väčšina študentov krok číslo 1 (porozumenie) preskakuje a začína hneď krokom číslo 2 (štúdium). Celý proces správneho učenia teda častokrát zlyháva u mnohých študentov hneď v prvom kroku. Bez porozumenia nie je možné uložiť informáciu do dlhodobej pamäte, pretože mozog si nevie informáciu zaradiť medzi informácie, ktoré už ovláda. Mozog si potrebuje zodpovedať nasledujúce otázky. S čím nová informácia súvisí? Prečo je relevantná? Viem už niečo o tejto téme, alebo je to úplne nový koncept? Porozumenie je nevyhnutné na kategorizovanie, pochopenie významu a tvorbu súvislostí s inými informáciami. Táto fáza štúdia vyžaduje aktívne počúvanie, čítanie a uvažovanie nad materiálom a kladenie objasňujúcich otázok. Bez venovania určitého množstva času tejto fáze sú tie zvyšné zbytočné. Bez tohto kroku stoja vedomosti na extrémne neistom základe. Je to akoby ste písali do piesku. Akonáhle zafúka čo len jemný vánok, stopy po vedomostiach sa stratia. A to je škola.
Možno sa pýtaš, ako to vieš zmeniť. Ako si vieme overiť, že sme niečomu skutočne porozumeli? Mám pre teba tipy na tri metódy. Jednoduchá, ale efektívna metóda je učenia druhého. Táto metóda ti rýchlo ukáže, či si tému skutočne pochopil. Ak sa ti zdá učivo jednoduché, no vysvetliť ju niekomu priťažké, skús sa ešte raz zamyslieť, či látke skutočne rozumieš.
Prvý krok je rozmeniť si tematický okruh na drobné. Skús zjednodušiť komplexné témy do menších tematických celkov. Táto známa technika bola pomenovaná podľa nositeľa Nobelovej ceny za fyziku Richarda Feynmana. Ušetrí ti veľa márnej snahy učením niečoho, čomu ani poriadne nerozumieš. Učením druhých presne zistíš, ktoré témy ovládaš horšie, na ktoré by si sa mal následne zamerať. Ak dokážeš svojho spolužiaka tému naučiť, rozumieš jej dostatočne na to, aby si sa mohol presunúť v procese učenia sa k ďalšiemu kroku.
Druhá metóda spočíva vo vytváraní vlastných otázok na danú tému, čím preveríš svoje porozumenie. Stačí si prejsť kapitolu, odsek alebo inú časť témy, ktorú sa chceš naučiť a pri čítaní pasáže vymysli relevantné otázky, ktoré zachytávajú podstatu učebnej látky. Tvojou úlohou nie je tieto otázky v danej fáze zodpovedať, len ich vytvárať. Zodpovieš ich neskôr, keď budeš tému ovládať. Vďaka vytváraniu vlastných otázok o danej tém premýšľaš hneď od prvého kontaktu s novou látkou a rozmýšľaš, akým spôsobom sa dané učivo môže objaviť v potenciálnej otázke na teste. Nielenže si touto metódou zlepšuješ kritické myslenie a pochopenie, ale pracuješ na tvorbe materiálov, ktoré ti pomôžu precvičiť témy v tretej fáze učebného procesu (precvičovanie naučeného).
Tretia metóda, ktorá odzrkadlí tvoje porozumenie je tvorba vlastných definícii. Skús definíciu prerozprávať vlastnými slovami. Ako by si vedel poučku povedať čo najjednoduchšie? Častokrát sa ako študenti učíme dlhé poučky bez toho, aby sme im skutočne rozumeli. Vlastné slová ti ukážu, že všetko komplikované sa dá povedať aj jednoduchšie. Skvelou pomôckou v snahe zjednodušiť komplikované témy je umelá inteligencia. Vďaka umelej inteligencii si vieš tému nechať vysvetliť v rôznych stupňoch náročnosti a postupne sa prepracovať k tej najjednoduchšej. Prepísaním definície do vlastných slov učivo pochopíš rýchlejšie. Následne bude pre teba jednoduchšie stavať na zrozumiteľnej definícii aj náročnejšie témy.