V snahe získať pohľad na Ekonomickú olympiádu a samotnú ekonómiu priamo z prvej ruky sme oslovili vybraných absolventov Ekonomickej olympiády. Pýtali sme sa ich na prínos Ekonomickej olympiády, ale aj na to, ako a či dokázali využiť získané znalosti z ekonómie vo svojom akademickom i profesionálnom živote. 

Veríme, že ich reálne skúsenosti a odporúčania môžu byť cenným zdrojom inšpirácie pre tých, ktorí sa o túto oblasť zaujímajú.

Absolventom sme položili nasledujúce otázky:

  1. Od Vášho pôsobenia v Ekonomickej olympiáde uplynulo/i už xy rokov. Kde a čo aktuálne študujete (príp. ste študovali)?
  2. Mali ste okrem akademickej činnosti aj nejaké mimoškolské aktivity, ktoré Vám pomáhali s rozvojom a rozširovali spektrum Vašich vedomostí/schopností?
  3. Pracujete momentálne niekde, kde využívate ekonomické vedomosti?
  4. Posunula Vás Ekonomická olympiáda nejakým spôsobom vpred?
  5. Čo by ste odkázali ľuďom, ktorí práve zvažujú zapojenie sa do Ekonomickej olympiády?
  6. Keď sa pozeráte spätne na obdobie, keď ste sa prvotne začali zaujímať o ekonomické dianie a vzdelávať sa v ekonomických otázkach, je niečo konkrétne, čomu pripisujete obzvlášť veľkú dôležitosť vo vzdelávacom procese? (knihy, dôraz na skúsenosti z praxe, otvorené diskusie s ľuďmi pôsobiacimi v ekonomickej sfére, atď…) Čo dokáže podľa Vás študenta/mladú osobu skutočne vedomostne posunúť?
  7. Aké sféry či schopnosti by ste odporúčali rozvíjať niekomu, kto sa plánuje stať ekonómom alebo osobou s dobrým chápaním ekonomických problémov?

V sérii článkov „Očami absolventov“ s vami zdieľame ich vybrané odpovede.

Časť 4. Ekonomická olympiáda očami Šimona Podstaveka

Ekonómia sa stala neoddeliteľnou súčasťou našich každodenných životov. Mladí ľudia si v poslednej dekáde začínajú túto realitu intenzívne uvedomovať a o ekonomické témy prejavujú čoraz väčší záujem. Porozumenie základných ekonomických princípov je pre nich kľúčom k lepšiemu pochopeniu ekonomického diania v spoločnosti. Tieto znalosti im taktiež umožňujú efektívne riadiť svoje osobné financie, plánovať investície či porozumieť hospodárskej politike ich krajiny. Okrem praktických výhod má štúdium ekonómie aj ďalší prínos. Podporuje rozvoj kritického myslenia, analytických a logických schopností, a tieto zručnosti sú užitočné nielen v oblasti ekonómie, ale aj vo viacerých aspektoch života a kariéry.

Odpovede Šimona Podstaveka, finalistu Ekonomickej olympiády na Slovensku:

Od tvojho pôsobenia v Ekonomickej olympiáde uplynulo/i už xy rokov. Kde a čo  aktuálne študuješ? 

Som študentom 3. ročníka strednej školy.

Mal si okrem akademickej činnosti aj nejaké mimoškolské aktivity, ktoré ti  pomáhali s rozvojom a rozširovali spektrum tvojich vedomostí/schopností?

Za celé svoje štúdium som neabsolvoval ani jednu hodinu ekonómie na slovenskej škole.
Najvýznamnejším zdrojom informácií pre mňa bol profesor Aswath Damodaran z newyorskej Stern School of Business a jeho prednášky na Youtube.
Prínosnými pre mňa boli aj Metody oceňování podniku pro pokročilé od profesora pražskej VŠE Miloša Maříka.
Mnohé som sa dozvedel aj z klasík ekonomickej literatúry ako sú napríklad Keynesova General Theory of Employment, Interest and Money, Hayekova Road to Serfdom alebo Smithovo Pojednávanie o pôvode a bohatstve národov.
Nemenej dôležitým zdrojom bol pre mňa aj portál Investopedia a nepatrilo by sa nespomenúť aj blogy INESSu, podcasty Na Vŕšku a Pokrok bez povolenia od Róberta Chovanculiaka alebo newsletter ZPDZ Juraja Karpiša.


Pracuješ momentálne niekde, kde využívaš ekonomické vedomosti?

Absolvoval som pracovnú stáž, na ktorej som využíval vedomosti z amerického GAAP pri pripravovaní podkladov pre účtovnú závierku a mesačné výkazy.


Posunula ťa Ekonomická olympiáda nejakým spôsobom vpred?  

Vďaka ekonomickej olympiáde som sa stretol s mnohými či už študentami ekonómie alebo ekonómami. Ekonomická olympiáda teda poskytuje platformu pre otvorenú diskusiu, a zároveň možnosť neustále konfrontovať svoje názory s pohľadom protistrany, čím dochádza k procesu hlbokého poznávania ekonomickej teórie spôsobeného potrebou hľadať argumenty. Príjemný bonus ekonomickej olympiády predstavuje aj spolupráca s vysokými školami, ktorá umožňuje študentom byť na bakalárske štúdium prijatý bez prijímacej skúšky.


Čo by si odkázal ľuďom, ktorí práve zvažujú zapojenie sa do EO? 

Odkázal by som im, že pokiaľ ich čo i len trochu zaujíma ekonómia, nie je čo zvažovať. V testoch sa skúma predovšetkým logické uvažovanie a teória je až druhotná.


Keď sa pozeráš spätne na obdobie, keď si sa prvotne začal zaujímať o ekonomické dianie a vzdelávať sa v ekonomických otázkach, je niečo konkrétne, čomu pripisuješ obzvlášť veľkú dôležitosť vo vzdelávacom procese? (knihy, dôraz na skúsenosti  z praxe, otvorené diskusie s ľuďmi pôsobiacimi ekonomickej sfére, atď…) Čo dokáže podľa teba študenta/mladú osobu skutočne vedomostne posunúť? 

Veľký dôraz by som kládol na aplikáciu alebo proces „spochybňovania“ naučených konceptov. Ako príklad uvediem model oceňovania kapitálových aktív a koeficient systematického rizika (beta). Vo veľkom množstve publikácií je riziko vyjadrené ako kovariancia cien referenčného aktíva a porovnávaného aktíva. V praxi má takto vypočítaný koeficient však minimálnu výpovednú hodnotu a je zvyčajne nahradený koeficientom vychádzajúcim z kolísavosti tržieb, prevádzkového zisku, zadlženia spoločnosti a iných faktorov.


Aké sféry či schopnosti by si odporúčal rozvíjať niekomu, kto sa plánuje stať  ekonómom alebo osobou s dobrým chápaním ekonomických problémov? 

Necítim sa byť kvalifikovaný dať všeobecnú odpoveď na túto otázku. Cesta k ekonómii bola pre mňa pomerne nezvyčajná a určite by som neodporúčal každému, aby sa začal zaujímať o oceňovanie podnikov. Najvhodnejšie, podobne ako pri čomkoľvek inom, je mať dôvod zaoberať sa danou témou a následne si vyhľadať zdroje, ostatné príde samo.